Måltiderne

Dagplejerne tilbyder jeres barn sund og varieret mad, der er ernæringsmæssig rigtig, så barnet får energi til leg og læring, og dermed udvikler sig til et sundt barn, der trives.

Dagplejeren giver barnet mad i den tid det er i dagpleje.
Det vil sige morgenmad, et mellemmåltid om formiddagen bestående af brød og eventuelt lidt frugt samt vand, et frokostmåltid og igen et mellemmåltid om eftermiddagen igen med brød og noget frugt eller grøntsager.

Der serveres vand eller mælk til måltiderne.

Børnene må gerne være med til tilberedning af måltiderne, borddækning og afrydning.
De lærer gode kostvaner ligesom der arbejdes med de sociale spilleregler, når der spises, og der er god tid til en snak om maden og dagens oplevelser.

Skal dit barn have specialkost, dvs. mad der ikke indgår i en almindelig husholdning som f.eks. spædbarnsgrød eller allergikost skal I selv medbringe det.

Det er meget vigtigt, at I får en god snak med dagplejeren, hvis du har specielle ønsker eller du oplever problemer med dit barns spisemønster ligesom dagplejepædagogen altid står til rådighed for en snak om problemet.

5 gode råd mod kræsenhed.

  1. Lad måltidet foregå i en god atmosfære.
  2. Lad være med at give særforplejning, men ha`et par "børnefavoritter" på menuen hver uge.
  3. Lad barnet selv vælge blandt de sunde madvarer og bliv ved at tilbyde madvaren, selv om barnet har afvist den èn gang, men tving ikke barnet til at smage.
  4. Tag barnet med i køkkenet. Børn er mere åbne over for ny mad, hvis de selv har været med til at lave den.
  5. Spar på det søde og lov aldrig slik, kager og dessert som belønning for at spise middagsmaden.

Børnemagasinet: "far, mor og børn"
Nr. 2 2010.

 

Kontakt

Rebild Dagpleje
Hobrovej 110
9530 Støvring
Tlf. 99 88 78 03
Mail: dagplejen(at)remove-this.rebild.dk
(Obs.: (at) = @ når du skriver mailadressen)


Dagplejen kan kontaktes:
Mandag-torsdag  kl. 13.00-15.00
Fredag               kl. 12.30-14.00

Guldkorn

En lille sjov episode i et dagplejehjem. Dagplejer har to drenge, som bruger megen tid på at diskutere, hvis der er hvis. "Det er min", lyder det mange gange og dagplejer siger hver gang, at man skal dele. Hun og børnene skal bage en dag og børnene er med ude i det store skab for at finde en pose mel. Jonathan får øje på en pose chips på hylden og siger, at han vil smage. "Nej, det er min" siger dagplejeren, hvorpå den lille rod kigger på hende og siger bestemt; "vi skal jo dele".
Så næste gang vil dagplejeren tænke sig om en ekstra gang, inden hun svarer børnene.